Nytt försäljningsknep: Ljuga

Telefonsamtal mellan bredbandsbolaget och mig kl. 15.56 idag.

Jag: Ulrika
BB: Är det Ulrika?
Jag: ja
BB: Hej Ulrika, det här är David på bredbandsbolaget
Jag: hej hej
BB: Du är kund hos oss på bredbandsbolaget, stämmer det?
Jag: ja, det stämmer
BB: Ja, och nu är det såhär Ulrika, att eftersom du har  varit en sådan bra kund hos oss ett tag här nu så har vi bestämt oss för att ge något tillbaka till dig, för att visa vår uppskattning!!!
Jag: jasså okej...
BB: Du är alltså UTVALD och ska få en present av oss!! GRATTIS!!!
Jag: Öhhh.. okej?
BB: (säger triumferande) du ska nämligen få Viasat Guld-paketet hemskickat till dig!! (räknar upp en massa kanaler som paketet innehåller) Så det är bara att gratulera!!
Jag: jaha, okej...
BB: Så vi kommer att göra såhär.. att vi skickar hem en box till dig, helt gratis!! plus att vi just för dig, Ulrika, har tagit bort startavgiften på 700 kr! Och dessutom har vi tagit bort månadsavgiften för de första tre månaderna!! Detta gör att hela paketet är värt ca 5000 kr!!!!!
Jag: jaha, och efter de tre månaderna då??
BB: ja först i september kommer du få en månadsavgift som dessutom är kraftigt reducerad!! Den kommer aldrig att komma upp i det normala fyra-till-femhundra utan den landar på endast 299 kr!!!  Och inte nog med det så har vi lagt till en extra kanal till paketet!! kan du gissa vilken det är???
Jag: ÖH.... Nej?
BB: Det är SF BIOKANALEN!!!!!!!
Jag: jaha...
BB: Så nu kommer du alltså att få tillgång till alla SF-filmer!!!!!!!!!!
Jag: jaha.... jaha okej, så det här ska jag alltså av er nu..?
BB: jajemensan eftersom du har varit en sån fantastisk kund hos oss!!
Jag: jaha, men om jag inte vill ha det då?
BB: (ger ifrån sig ett ljud som låter som en blandning mellan en fnysning och ett kort skratt) HMMMPFF!! du kan inte mena allvar?? det är ju jättebra kanaler!!
Jag: jo jag menar allvar. Om jag inte vill ha det kan jag säga upp det innan september då?
BB: Det är ju då en bindningstid på 24 månader och så har du 3 månaders uppsägningstid.
Jag: Så om jag inte vill betala för det så måste jag säga upp det typ nu?
BB: Nej, du kan inte säga upp det förrän den 21:a månaden eftersom bindningstiden är 24 månader och uppsägningstiden 3 månader. Men det finns inte en chans att att du kommer vilja säga upp det!! Du kommer att ÄLSKA de här kanalerna nu hela juni, juli, augusti!! så mycket att du inte kommer vilja vara utan dem i September!!
Jag: jag är inte intresserad.
BB: VA??? Varför inte det?? (låter totalt oförstående)
Jag: Nä, jag är nöjd med de kanaler jag har idag så du behöver inte skicka mig någon box.
BB: (surt) Okej hejdå
KLICK

Ärligt talat.... vad tror de egentligen?? att jag är dum i huvudet?? Jag undrar hur många de lyckas få att nappa på detta genom att säga att man ska FÅ en GÅVA från dem SOM TACK för att man är kund hos dem.... när de i själva verket säljer någonting!! De borde istället säga "ja, du är ju kund hos oss och nu vill vi gärna lura på dig fler månadsfakturor genom att säga att du ska det av oss!" På tio månader har de tjänat in de där 5000 kronorna han påstod att paketet var värt, och sedan är man bunden ytterliggare tio månader...

Jag gillar vändningen på det här samtalet då denna försäljningskille på svenska med brytning hetsigt och övertygande, glatt och snabbt berättade om hur fantastiskt allt var med detta paket!!! när jag sedan säger att jag inte vill ha så blir han sur och klickar mig i örat. haha. först blev jag hyllad och hissad som en fantastisk kund, och sen var jag tydligen inte värd något alls.

Pappa berättade att det där är en ny grej som företag har börjat med.. han hade tydligen haft fyra sådana samtal på kort tid... där de ringt och sagt att de ville tacka honom för att han varit en sådan trogen kund...  han hade t.ex. fått ett samtal av ett företag han handlat cd-skivor av förut. Nu ville de visa honom sin uppskattning genom att skicka en DVD-serie om rovdjur... Och han skulle bara behöva betala portot den första! Tillsammans med DVD:n kom det dessutom med en liten bok om varje djur... det första djuret var tigern, och försäljaren hade sagt att "De här DVD-filmerna kommer du verkligen att tycka om!!"

Nästa gång de ringer och berättar vilken bra kund jag är så ska jag stoppa dem vid den komplimangen och bara mjölka dem på fler... -Åh tycker du det? Att jag är en fantastisk kund? Och så ska jag haka upp mig vid det och inte lyssna på något annat.... -Men du, skit i telefonabbonemanget, kan du inte berätta mer om mig istället!??? Berätta mer om min storhet!!!

Kommentarer
Postat av: AD200

hahaha! detta inlägg lockade till många skratt vill jag lova. skratt, skratt, skratt, skratt! Berätta mer om mig!!! Ullis, du är ljuvlig!!

2008-05-22 @ 22:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0